Classic Clips: Kirk Gibson homers off the Eck (1988 WS Game 1)

Kirk

Det var i det här ögonblicket det sa klick. Jag och basebollen blev livskamrater.

Jag var 14 och hade börjat bekanta mig med den exotiska sporten baseboll på satellitkanalen Screensport. Parabolantenn – bara en sån sak. Vi snackar way back. Stjärnor som hette Orel Hershiser och Rickey Henderson. Och Kirk Gibson och – såklart – världens mest fruktade relief pitcher, Dennis ”The Eck” Eckersley.

Där jag satt den 15 oktober 1988 hade jag ännu inte lärt mig alla regler. Men jag kunde tillräckligt för att förstå att det jag såg var något helt magiskt, osannolikt, legendariskt, ja vad man nu vill kalla det. Det som vi kallar baseboll.

Botten nionde, underläge med en poäng. Kirk Gibsons knän är så sargade att han knappt kan linka fram till batter’s box. På kullen: The Eck, snudd på unhittable.

24 år senare får jag fortfarande rysningar av kommentatorn Jack Bucks ord: ”High flyball to right field! And she is… GONE!!!”

Klicka på på bilden ovan med den jublande mustaschmannen för att ta dig tillbaka till 1988 och några minuters idrottsmagi.

10 thoughts on “Classic Clips: Kirk Gibson homers off the Eck (1988 WS Game 1)

  1. Det där hade man velat se live, tjena. Men tror fortfarande att han gör sig till lite lite extra när han haltar runt baserna. Han visste redan då att storyn skulle bli lite bättre av det🙂 Men nog är det ett av de största, kanske det största at-batet i World Series-historien.

  2. Det finns fem helt fantastiska minuter om det här i dokumentären Ninth Inning. Där beskriver en journalist med stor inlevelse hur han hörde Gibson stå och slå bollar inne i the clubhouse, och för varje swing hördes ett rejält stön av smärta. Hitting coachen kommer ut bekymrad och säger: ”He thinks he’s got one good swing in him.” Som i en B-film, konstaterar journalisten som berättar. Storyn är bara för bra för att vara sann.

  3. Javet, jag hajade också till när jag insåg det!🙂 Men Scully körde väl precis som nu bara Dodgers egna sändningar, så World Series betyder national television med andra kommentatorer. Själv hade jag inte klagat över att få Giants egna kommentatorer under WS i år, i stället för Fox’ kommentatorer. Kruk & Kuip är kungar.

Swing away!

